facebook whatsapp youtube

ייצוג נפגעי עבירה

author
date
13.03.2022
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:
ייצוג נפגעי עבירה הוא תחום ייחודי במשפט הפלילי
משרדנו מעניק ייצוג וליווי לנפגעי עבירה בתחום הפלילי

כלל, הצדדים להליך הפלילי הם המאשימה באמצעות הפרקליטות או התביעות אל מול הנאשם. כלומר, נפגע העבירה אינו צד להליך הפלילי באופן פורמלי וקולו כמעט שאינו נשמע. יחד עם זאת, לנפגע עבירה זכויות מגוונות החל משלבי החקירה הראשונים, דרך שלבי ניהול המשפט עצמו ואף לאחר שההליך הפלילי הסתיים. לשים לב שהחוק זכויות נפגעי עבירה מייחד זכויות מסוימות לנפגעי עבירות מין ואלימות בלבד. למידע נוסף לגבי השכרת שירותיו של עורך דין הטרדות מיניות צרו איתנו קשר בהקדם.

להלן עיקרי הזכויות כפי שמעוגנות בחוק זכויות נפגעי עבירה תשס"א – 2001:

זכויות נפגעי עבירה  – שלב הגשת התלונה וחקירת העבירה

כבר בשלב הראשון להליך הפלילי, שלב בירור התלונה, עומדות לנפגע העבירה זכויות המהותיות להגנתו, כדוגמת הזכות לבקש צווי הגנה (צו למניעת אלימות במשפחה וצו למניעת הטרדה מאיימת), צו איסור פרסום, והאפשרות להגביל מסירת פרטיים אישים של הנפגע. כן ישנן זכויות המגיעות לו בעת החקירה ותפקידן להשרות עליו תחושת בטחון ונוחות – כדוגמת הזכות לבחירת מין החוקר בנסיבות מסוימות וליווי בזמן החקירה. לכל נפגע עבירה זכות חשובה לקבלת מידע על התקדמות ההליך באמצעות אתר המנ"ע. ומעל הכל, הזכות לערור על סגירת תיק חקירה – ערר כזה רצוי להגיש באמצעות עורך דין פלילי אשר מיומן ובקיא בדין, תוך 60 יום מרגע קבלת ההודעה על סגירת התיק.

ההליך בבית המשפט

במידה והוגש כתב אישום, יקבעו דיונים לבירור אשמתו של הפוגע בפני בית המשפט.

שלב זה טומן בחובו זכויות רבות, המשתנות ביחס לעבירות השונות ובניהן זכות לעיון בכתב אישום, זכות לעיין בהסדר ובנסיבות מסוימות להביע עמדה אודותיו, זכות להיות נוכח בדיון המתקיים בדלתיים סגורות

בטרם יינתן גזר דין זכאי נפגע העבירה שיוגש תסקיר אודותיו, או כאשר הנסיבות לא מאפשרות אז תינתן לו הזכות להגיש הצהרת נפגע עליה יכול להיחקר.

לאחר ההליך העיקרי

גם לאחר שהנאשם מורשע ומרצה את עונשו, ישנן זכויות הרלוונטיות לנפגעי העבירה, ביניהן הזכות להביע עמדה מול ועדת שחרורים, זכות ייחודית לנפגעי עבירות מין או אלימות. חשוב לדעת שלא תמיד נשלחת לנפגעי העבירה הודעה על התכנסות ועדת השחרורים, ועל כן נדרש לבדוק באופן יזום. זכות מהותית נוספת עומדת לנפגעי עבירות מין והיא הזכות לבקש צו מגבלה על חזרתו של עברין מין לסביבת הנפגע, מדובר בצו שנועד להרחיק עבריין מין מסביבת המגורים הנפגע.

ייצוג נפגעי עבירה – תביעה כספית לפיצוי על הנזקים

שלב נוסף ומהותי לקורבנות הוא הליך התביעה האזרחית.

חשוב לדעת כי ישנן שתי אפשרויות – האחת היא הגשת תביעה אזרחי על נזקיו של הנפגע בכפוף לדיני ההתיישנות.

האפשרות השנייה היא הגשת תביעה נגררת לפלילים – מדובר למעשה בהליך מזורז שנועד לסייע לנפגעי העבירה להגיש תביעה על נזקיהם, זאת לאחר ששאלת האשמה כבר התבררה בהליך הפלילי. חשוב לדעת כי ניתן להגיש תביעה זו תוך 60 ימים מקבלת פסק דין חלוט.

גובה הפיצוי שיקבל הנפגע תלוי בגובה הנזקים השונים שנגרמו לנפגע העבירה כגון נזקים פיסיים, נפשיים, הוצאות על טיפולים רפואיים שונים, נזקי רכוש כגון תיקונים או אובדן רכוש, נזק לא ממוני כגון עוגמת נפש וכן הפסדי השתכרות והחזרי הוצאות שונות. אם אתם זקוקים לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי באיזור תל אביב צרו קשר עוד היום.

עורך דין לנפגעי עבירה

על עורך הדין המייצג נפגעי עבירה להיות בעל ראיה רחבה החולשת על כל תחומי המשפט, כך עליו להיות בקיא בהליך הפלילי על כל שלביו ובו בזמן להיות בעל ניסיון בהליך אזרחי והגשת תביעות לפיצוי נפגעי העבירה כדוגמת תביעה נגררת.

עליו להיות עורך דין יוזם הדואג באופן שוטף לזכויות נפגעי העבירה שכן הניסיון מלמד שלעיתים זכויות אלו מפורות ונגרם נזק בלתי הפיך שיכול להביא גם לסגירת התיק הפלילי ללא תוצאה ראויה.

במשרד עו"ד שקמה אדרי פועלת מחלקה למתן ליווי וייצוג לנפגעי עבירה. במסגרת הייצוג יזכו הנפגעים לליווי יד ביד, ברגישות ובנחישות, על ידי עורכי דין הרואים לנגד עיניהם את שיקום נפגעי העבירה וזאת עד להצלחה בתיק והשגת הפיצוי הראוי.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image