facebook whatsapp youtube

נהיגה בקלות ראש

author
date
13.03.2022
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

נהיגה בחוסר זהירות

עליה על הכביש ונהיגה דורשות אחריות רבה וציות לחוקי הדרך. אם אדם אינו נוהג באחריות, התוצאות יכולות  להיות הרות אסון. נהיגה פושעת יכולה להתפרש מחד כנהיגה בקלות ראש ורשלנות, הרי היא עבירה חמורה ביותר המבטאת את הזלזול של הנהג בחוק. וכן יכולה להתפרש כ'חוסר זהירות' רגעי, עבירה שנהגים נורמטיביים רבים מקיימים ואף יכולה להביא לתוצאות הרות גורל.

בכדי להבין האם העבירה שנהג ביצע נחשבת חמורה מאוד מסוג הרשלנות או קלה מסוג ה'חוסר זהירות', מומלץ להתייעץ עם עורך דין בהקדם, ואף לפני שמוגש כתב אישום בעניין.

נהיגה בקלות ראש לעומת נהיגה בחוסר זהירות

עבור מי שאינו מבין בדיני תעבורה, המונח חוסר זהירות והמונח קלות ראש נשמעים דומים ואפילו זהים. מבחינת החוק מדובר בשני מצבים שונים, כאשר נהיגה בקלות ראש היא חמורה מנהיגה בחוסר זהירות. רשלנות בולטת לעין הכוללת מעבר לא זהיר בין נתיבים ואף זגזוג ביניהם יכולה להיחשב כנהיגה בקלות ראש.

ניסוח מדוייק של העבירה ניתן למצוא בסעיף 62 (2) לפקודת התעבורה:

"נוהג רכב בדרך קלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המקסימלית שנקבעה."

ענישה בגין נהיגה בקלות ראש –

עבירה זו תחייב את הנהג הפושע בקיום הליך משפטי אשר בסופו, אם יורשע ירשמו לחבותו 8 נקודות וכן צפוי כי תוטל פסילת רישיון לזמן ממושך. אם גרמה לתאונה אזי ישנה חובה לפסילה ממושכת של 90 ימים.

שונה המצב בעבירה של נהיגה בחוסר זהירות

לעומת זאת, כאמור, נהיגה בחוסר זהירות היא ביטוי להתנהגות שבוצעה על פי רוב, על ידי נהג נורמטיבי, ובאופן חד פעמי.

העבירה מוגדרת בסעיף 21 (ג) לתקנות התעבורה :   " לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך". 

אם כך, יש להבין כי עבירה של נהיגה בחוסר זהירות חולשת על מגוון רחב של עבירות תנועה בפעול. בנוסף, עבירה זו יכולה לגרום בפועל לתאונות דרכים קשות.

כאשר בית המשפט בוחן ענישה בעבירה זו, הוא רואה לנגד עיניו את הפגיעה בערך המוגן שהוא קדושת החיים והזכות הבלתי מעורערת של כל אדם הנע בדרכים, בין אם ברכב והן אם באופן רגלי, כי אחר לא יפגע בשלמות גופו ובריאותו.

יחד עם זאת, נקודת ההנחה היא כי אין המדובר בנהג רשלן ועובר חוק במכוון.

על כן, נקבע כי בגין עבירה זו, יוטל קנס כספי בן 500 ₪ ו6 נקודות תעבורה.

אולם, באם בגין עבירה זו נגרמה תאונת דרכים, הרי שדיון בעניין התקיים בפני בית משפט אשר רשאי לפסול את רישיון הנהיגה.

בטרם יחליט בית משפט כאמור, יבחן את רף חוסר הזהירות שאפין את הנהיגה הפושעת, בהתאם לחומרה זו, יוטל העונש.

שיקולים נוספים בהם יתחשב בית המשפט הם מידת הפגיעה בנאשם עצמו, קיומה של פגיעה בעוברי אורח נוספים, נזק שנגרם לרכוש, עבירות הנלוות לחוסר הזהירות.

נהיגה בקלות ראש – עבירה שאין לטפל בה בקלות ראש

כאמור, נהיגה בקלות ראש מוגדרת כך דווקא כשהרשלנות היא גבוהה, בולטת וכשהנהג מציג זלזול בחוקי התעבורה. לכן, בעבירה זו אין לטפל בקלות ראש. חשוב לפנות לעורך דין פלילי המתמחה בתעבורה, בגלל החומרה אליה מתייחס החוק לנהיגה שנעשית באופן רשלני תוך אי ציות משווע לחוקי התעבורה. כמובן שככל שהיתה פגיעה בגלל נהיגה בקלות ראש כך ההתייחסות תהיה חמורה עוד יותר ויידרש יותר ניסיון, ידע ויכולת של עורך הדין למצוא את הנקודות באמצעותן ניתן להתייחס למקרה ביתר סלחנות.

עו"ד שקמה אדרי היא עורכת דין פלילית המתמחה גם בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות תעבורה שההתייחסות אליהן מחמירה מצד החוק. היא עושה כל שניתן כדי להביא להקלה בסעיפי האישום ואף לזיכוי מלא. מוזמנים ליצור קשר.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image