facebook whatsapp youtube

החזרת תפוס מהמשטרה

author
date
13.03.2022
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

הרכוש שלכם נתפס על ידי המשטרה? הטלפון, הרכב ואולי המחשב? לא מדובר בגזירה משמים ובהרבה מקרים ניתן להשיב את הרכוש שהוחרם. למידע נוסף על משרד עורכי דין פלילי צרו קשר בהקדם.

תפיסת חפצים – מהי סמכות המשטרה

ככלל, החוק קובע כי " רשאי שוטר לתפוס חפץ, אם יש לו יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה, או עומדים לעבור, עבירה, או שהוא עשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה."

כלומר, עסקינן בשלוש תכליות, האחת מניעתית : לצורך מניעת ביצוע עבירה, השנייה ראייתית : שמירת החפץ שעלול לשמש כראיה בהליך המשפטי, והשלישית עונשית: חילוטו לאחר הרשעה אם שימש לביצוע העבירה.

הפרוצדורה להחזרת התפוס

יש מספר דרכים להשבת החפץ התפוס לבעליו.

  • האפשרות הראשונה, היא שבהיעדר כתב אישום, נדרשת המשטרה להשיב את החפץ לבעליו תוך שישה חודשים. אלא שאם החפץ דרוש לשם אחת מהתכליות רשאית הרשות להגיש לבית המשפט בקשה להארכת משך ההחזקה בתפוס.
  • האפשרות השנייה היא פנייה יזומה של שוטר מוסמך או אדם התובע זכות בחפץ, לבית המשפט בטרם חלוף הזמן, בית המשפט יהיה רשאי לצוות על מסירת החפץ בצו.

טלפון ומחשב תפוסים

כמעט בכל תיק חקירה יוחרם המכשיר הסלולארי שאוגר בתוכו את המידע הכמוס והאישי ביותר של האדם, ולמעשה משמש כמחשב לכל דבר ועניין. מלבד ההחזקה בו, גם תתקיים חקירה בתוכו ובתוכנו. חשוב לדעת שברוב המקרים תתאפשר החזרת המכשיר לאחר העתקת תוכנו, הליך של ימים בודדים. ואף חשוב יותר, זכאי החשוד לטעון כנגד צו החדירה למכשיר הסלולארי ולתוכן האישי. אם אתם זקוקים בדחיפות לשירותיו של עורך דין פלילי עבירת סמים חייגו בהקדם 054-5238646.

רכב תפוס

כאמור, יש למשטרה סמכות לתפוס רכב אם הוא שימש לביצוע עבירה זאת לאור קיומה של תכלית ראייתית או לצורך חילוט עתידי. תפיסת הרכב עלולה לפגוע בצורה ניכרת בחשוד בעבירה ואף בצד ג' במידה והוא משתמש גם כן ברכב או אף בעליו.

הפסיקה מלמדת כי במקרים רבים קיימות נסיבות אשר יטו את הכף ויובילו לשחרור הרכב והחזרתו בתנאים לבעליו. בין התנאים תיתכן הפקדה מערך הרכב, ערבות צד ג', התחייבות עצמית, התחייבות שלא למכור את הרכב והטלת עיקול לטובת המדינה.

לסיכום

אם רכוש שחשוב עבורכם הוחרם אל תקבלו זאת כגזירה משמים, במקרים רבים אפשר להשיב את התפוסים ולצמצם את הפגיעה בזכות הקניינית.

עורכת הדין שקמה אדרי, מתמחה בתחום הפלילי והליכי החזרת תפוס בפרט.

האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image