facebook whatsapp youtube

ערעור פלילי – המדריך למערער

author
date
13.03.2022
time
0 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

מהו ערעור?

ישנה זכות ערעור אינהרנטית להליך הפלילי, זכות בסיסית המגיעה לנפגע מההחלטה כחלק מניהול הליך הוגן. וישנה זכות נוספת לבקשת רשות ערעור, קרי, זכות ערעור שניה אינה מוקנית באופן טבעי.

ערעור בזכות

לכל נאשם עומדת הזכות לערער על פסק דין מרשיע ולהעמיד את ההחלטה בעינינו לביקורת של ערכאה שיפוטית גבוהה יותר.

כך שאם ברצונו של הנאשם לערער על הכרעה של בית משפט השלום – יוגש הערעור לבית המשפט המחוזי

ואם ברצון הנאשם לערער על הרעה של בית משפט מחוזי – יוגש הערעור לבית משפט העליון.

מי יכול לערער?

למעשה כל מי שרואה עצמו כנפגע מהחלטת בית המשפט, בכלל זה הנאשם, וגם התביעה.

ערעור – מה בית המשפט בוחן?

על מי ששוקל להגיש ערעור לדעת, שערכאת הערעור אינה דנה בתיק מחדש או גובה ראיות, אלא בוחנת האם נפלה טעות מהותית בהכרעה באופן שמצדיק התערבות בה.

על איזה החלטות ניתן לערער?

כל פסק דין פלילי מורכב מהכרעת הדין, משמע, ההחלטה בדבר אשמתו או חפותו של נאשם, ומגזר דין, משמע, העונש שנגזר על הנאשם בשל הרשעתו. נאשם זכאי להפנות את ערעורו כנגד פסק הדין על שני חלקיו או לחילופין כנגד גזר הדין בלבד. לגבי החלטות בייניים, הכלל אומר שנדרש לחכות לסוף ההליך לצורך הגשת הערעור, אולם במקרים חריגים ודחופים כדוגמת בקשה לפסלות שופט, או לעיון בחומר חקירה, ניתן לערער מבלי להמתין.

האם ניתן לערער על הרשעה שניתנה במסגרת הסדר טיעון?

חשוב לדעת, שככלל הרשעה המבוססת על הודאת נאשם שניתנה במסגרת הסדר טיעון, לא ניתנת לערעור. על כן מומלץ להקדים ולהתייעץ עם סניגור המתמחה בדין הפלילי עוד בטרם שוקלים הסדרי טיעון.

חריג לכלל הוא מקרה נדיר בו רשאי בית המשפט להתיר לנאשם לחזור מהודאתו.

ערעור ברשות

מדובר על ערעור על פסק דין שניתן כחלק מהליך ערעור קודם.

הזכות תינתן רק בכפוף להרשאה מידי בית המשפט ולאור בקשה מנומקת.

בית המשפט העליון יידון רק בבקשות רשות שעניינן שאלה משפטית חשובה ובעלת משמעות ציבורית כללית החורגת מעניינם הספציפי של הצדדים, כאשר  מתעורר חשש ממשי לעיוות דין או אי צדק או לחילופין כאשר מדובר במקרה שבו העונש הנפסק  מעורר תחושת אי צדק.

לוחות זמנים לערעור

יש להגיש ערעור תוך 45 ימים מיום שניתן פסק הדין, או אם ניתן ללא נימוקים אזי תוך 45 ימים מיום מתן הנימוקים.

בקשת רשות ערעור יש להגיש תוך 45 ימים מיום מתן פסק הדין של ערכאת הערעור, ואם ניתנה הרשות אזי יש להגיש הודעת ערעור תוך 30 ימים מיום שניתנה הרשות.

עורך דין לערעורים

  • מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי מיד עם קבלת פסק הדין, זאת לצורך בחינה מקצועית של ההכרעה והחומר עליה היא מבוססת, וכן הערכת הסיכויים להצלחת הערעור ככל ויוגש.
  • על הודעת הערעור להיות כתובה במקצועיות כדי למקסם את הסיכויים להיעתרות לה. עורך דין בעל ניסיון ידע למקד את המידע הרלוונטי בגוף ההודעה.
  • יש לזכור שבמקרים רבים מוגש ערעור גם מטעם התביעה ואז ישנו סיכוי להרשעת הנאשם או להחמרה בעונשו, לשם מיצוי ההגנה מומלץ להעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה.

עורכת הדין שקמה אדרי

לעורכת הדין שקמה אדרי ניסיון רב בניהול הגנתם של חשודים ונאשים, בהליכים העיקריים ואף בהליך הערעורים. לפגישת ייעוץ ובחינה של הכרעת הדין שניתנה בעניינכם התקשרו למשרד עורכי דין פלילי.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image