facebook whatsapp youtube

האם יתכן שהמעצר יהיה יותר ארוך מהעונש עצמו?

author
date
05.12.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

בעבירות בהן קיימת עילת מעצר, כדוגמת חשש לשיבוש הליכי משפט, מסוכנות מיוחדת מצד הנאשם או התחמקות מהדין, תבקש המדינה כי הנאשם ישהה במעצר עד לתום ההליכים המשפטים נגדו (קרי, עד לבירור האשמה) – הליך שיכול וימשך על פני חודשים ארוכים בהם.

בבואו של בית המשפט לבחון בקשת מעצר שכזו, יראה לנגד עיניו שיקולים רבים אשר קצרה היריעה מלהכיל אולם במסגרת מאמר זה, אתמקד בשיקול אחד אשר לגביו ניתנה החלטה חדשה ומעניינת.

בית משפט העליון קובע הלכה חדשה ומחייבת

לאחרונה בית המשפט העליון החליט על שחרור ממעצר של נאשמת, לאור ההבנה כי גם אם תימצא אשמה בסוף ההליך, הרי שהעונש הצפוי לה עתיד להיות קצר יותר – ובעניין זה, כך נקבע, יש להתחשב.

להחלטה זו, שניתנה על ידי הערכאה הגבוהה ביותר בישראל ישנן משמעויות אדירות, ועל כן נרחיב מעט אודות ההחלטה: בשנת 2023 הגיע לפתחו של בית המשפט העליון, כחלק מבקשת רשות ערר, עניינה של נאשמת בעבירת איום בביצוע מעשה טרור אשר נעצרה למשך חמישה חודשים בעוד שהמאשימה (הפרקליטות) ביקשה להאריך עוד את מעצרה.

ראשית, בערכאה הראשונה (בבית משפט השלום) הוחלט להורות על שחרורה למעצר בית, אך הפרקליטות עררה על החלטה זו ואף הצליחה לשכנע את בית המשפט המחוזי כי יש לעצור את הנאשמת עד החלטה אחרת. הנאשמת מצידה, באמצעות עורך דין מעצרים מקצועי שליווה אותה לאורך כל ההליך, הגישו בקשת רשות ערר לבית משפט העליון.

במסגרת הליך זה, הסכימו הצדדים לשחרורה אך לאור חשיבות השאלה העקרונית, בית המשפט העליון נתן בכל זאת החלטה לפיה יש לתת משקל לשאלת העונש הצפוי בסוף ההליך, בבחינת אורך המעצר. התכלית העומדת מאחורי החלטה זו היא הנסיון למנוע עיוות דין ומתן הודאות שווא.

יפים בהקשר זה דברי כבוד השופט כבוב כלשונם:

"בשים לב לכך שתקופת המעצר אותה ריצה המבקש עד כה משמעותית, וקרובה להתרשמותי לתקופת המאסר לה הוא צפוי ככל שיורשע, ולעומת זאת משפטו צפוי להימשך הרבה מעבר לכך, סברתי כי המשך החזקתו במעצר יגרום לו עיוות דין, באשר הוא צפוי להביא לכך שגם אם יורשע (ובוודאי אם יזוכה) ימצא מאחורי סורג ובריח לתקופה ארוכה מהראוי. בנסיבות אלה יש מקום לאפשר בעת הזו את שחרורו של המבקש לתחומי יהודה ושומרון, תוך קביעת תנאים וערבויות, שיבטיחו את התייצבותו להמשך ההליכים המשפטיים בעניינו".

דיני המעצרים הינם תחום דינמי שמתחדש כל הזמן

כפי שניתן לראות, דיני המעצרים הם תחום שמתחדש כל הזמן. כלומר, עורך דין פלילי נדרש לשלוט בחוק על בוריו, אך לא די בכך, הוא נדרש להכיר את הפסיקות המתחדשות מעת לעת, ולהבין את המשמעויות שלהן לגבי המקרים שמגיעים לטיפולו.

על כן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדין הפלילי ובמיוחד בדיני מעצרים. כזה שחי את הזירה המשפטית ויש לו הצלחות מוכחות.

עורכת הדין הפלילית – שקמה אדרי, מייצגת חשודים ונאשמים בהליך הפלילי, וזאת כבר משלב המעצר הראשוני. גיבוש אסטרטגיה והורדת לחץ בשלב זה יטיבו בהמשך עם התיק העיקרי.

לייעוץ ללא התחייבות התקשרו כבר עכשיו.

054-5238646; shikma@law-edri.co.il

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image