facebook whatsapp youtube

נהיגה ללא רישיון

author
date
13.03.2022
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

עבירה של נהיגה ללא רישיון היא אחת מעבירות התעבורה החמורות אשר הנאשמים בה 'זוכים' לענישה בהתאם ובין היתר חשופים לשלילה ארוכת טווח ואף מאסר מאחורי סורג ובריח למשך שנתיים. המצב המשפטי יהיה אף סבוך יותר אם בעת ביצוע העבירה של נהיגה ללא רישיון, היה הנהג מעורב בעבירת תנועה נוספת, הדבר נאמר ביתר שאר אם נפגעו אנשים או רכוש באותו המועד. על כן, ניתן לומר שמדובר במצב שבו אסור להתפשר על ייצוג משפטי מקצועי מעורך דין המתמחה בתעבורה. במשרדינו מוצעים שירותים נוספים כגון עורך דין פלילי עבירת סמים.

נהיגה ללא רישיון נהיגה

ישנה הבחנה בחוק בין מספר סיטואציות בהן יכול נהג לעבור עבירה של נהיגה ללא רישיון:

  • הראשונה – נהיגה במצב של אי חידוש הרישיון: לכאורה מדובר בעבירה טכנית אלא שישנה משמעות לפרק הזמן בו הרישיון אינו בתוקף. הסנקציה בצידה נעה בין קנס פשוט להזמנה לדין ואף חיוב בביצוע אמצעי תיקון.
  • השנייה – נהיגה ללא רישיון מתאים לסוג רכב: מדובר על עבירה חמורה יותר מאחר והנהגים נחשבים כמסוכנים לציבור. מתחם הענישה המקובל בגינה הוא בין פסילה קצרה על תנאי לפסילה ממושכת בפועל ואף עונשי מאסר לעבריינים חוזרים.
  • השלישית – נהיגה ללא רישיון: העבירה החמורה ביותר מבין המוזכרות, העונש בצידה הוא מאסר בפועל ופסילת מינימום של שלושה חודשים.

נהיגה ללא רישיון בתוקף – לא רק השלכות פליליות

עד כה דובר על הסיכון הפלילי שלוקח על עצמו אדם אשר מבצע נהיגה ללא רשיון בתוקף, והאפשרות כי הרשעה בעבירה תגרור עימה קנס, לעיתים פסילה, ובמקרים חמורים גם מאסר.

אולם, עבירה כאמור עלולה גם לסבך אותו בהליך משפטי אזרחי, תביעה כלכלית כבדה על נזקים שהביטוח לא יפצה, ובמה הדברים נאמרים:

נקודת המוצא היא שכל אדם שנפגע בתאונה, זכאי לקבל פיצויי עבור נזקי הגוף שלו, מהביטוח שלו עצמו ( ולא מביטוח הנהג השני), אולם לזכאות הזו ישנם חריגים, שהתקיימותם שוללים את הזכאות לאותו הנהג, ולעיתים אף למי שנמצא עימו ברכב.

כדי להימנע ממצב כאמור, חשוב להבין תחילה איך בכלל נכנסים למצב של נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף.

יש מי שרשיון הנהיגה שלו לא בתוקף מפאת הזמן והצורך לחדש, מפאת גיל, או מנסיבות אחרות המשפיעות על הכשירות של הנהג.

עד לאחרונה, קרי שנת 2021, בעל הרישיון נדרש היה לבצע חידוש לרשיון שלו כל עשר שנים, הליך פשוט שגרר עמלה בסך 435 ₪.

אולם, הרבה נהגים לא היו מודעים ועל אף שנשלחות התראות לדואר, לא חידשו את רישיונם במועד ומכאן שרשיון הנהיגה בו הם אחזו לא היה בתוקף – ואסור היה עליהם לנהוג.

כיום, המצב שונה ומטיב עם הנהגים, באופן שנדרש לחדש את רישיון הנהיגה רק לאחר גיל 70.

כמו כן, נהגים שבצעו עבירות תעבורה רבות נדרשים לאמצעי תיקון , כדוגמת קורסים, ועד שלא יבצעו זאת רשיונם לא בתוקף.

באופן דומה ניתן לראות מי שרשיונו נפסל כתוצאה מעבירה או מי שהופנה למכון הרפואי לאחר עבירת נהיגה בשכרות/סמים ( מרב"ד) וטרם השלים את ההליך.

נהיגה ללא רשיון רכב בתוקף

מלבד רישיון הנהיגה, הרי שנדרש שגם רישיון הרכב יהיה בתוקף, מה שנקרא 'טסט'.

רישיון כזה נדרש לחדש כל שנה, וברכבים חדשים, כל שנתיים.

הרציונל הוא כי לא מספיק שמדובר בנהג מיומן ( על כך מעיד רישיון הנהיגה שלו), אלא יש לוודא שגם הרכב לא מסכן את עוברי האורח.

נהיגה ללא רשיון רכב, גם היא מסכנת את הזכאות לפיצויים מהביטוח במקרה של תאונה.

תאונת דרכים עם רישיון נהיגה לא בתוקף

בענייננו, על פי החוק הרלוונטי, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, נהיגה ללא רישיון בתוקף מסכנת את הזכאות לקבלת פיצויים במקרה של תאונה.

ישנה הבחנה בין מי שבשל הזמן שחלף פקע תוקף רישיונו, אז יגברו הסיכויים לקבל פיצויים.

לבין מי שרישיונו נשלל מפאת אי כשירות לנהוג או נהיגה שמסכנת את שאר עוברי הדרך.

יש לא מעט מקרים יותר מורכבים בהם רק לאחר התאונה, נודע לנהג כי רישיון הנהיגה שלו לא בתוקף, לדוגמה אם נשפט בהיעדרו והוטל עליו עונש פסילה.

מקרים אלו זקוקים לניתוח פרטני של עובדות המקרה מול עורך דין המתמחה בתחום ומכיר את החוק והפסיקה על בוריה.

נקודה חשובה כי בתי המשפט פסקו זה מכבר כי בכדי לשלול את כספי הביטוח של מי שנהג ללא רישיון בתוקף, יהיה על חברת הביטוח להוכיח שאותו נהג ידע כי רישיונו לא בתוקף.

על החשיבות בבחירת עורך דין לנהיגה ללא רישיון

ככל עבירה, גם את עבירה זו מלוות נסיבות מקילות או מחמירות, בעלות השפעה ישירה על העונש שיוטל לבסוף על הנהג העבריין.

רק עורך דין בעל ניסיון המתמחה בדיני תעבורה יוכל להוכיח קיומן של נסיבות לטובת הנהג, לנתח את המצב הראייתי, ולהציל ממש את רישיון הנהיגה והחופש של עובר העבירה.

עו"ד שקמה אדרי – המתמחה בדין הפלילי לרבות בתעבורה, הינה בעלת הצלחות בייצוג בבתי המשפט השונים לתעבורה, תוכל לנתח את המצב המשפטי ולייעץ לנהגים בהתאם. אז אם אתם מחפשים עורך דין פלילי בתל אביב הגעתם למקום הנכון. 

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף

נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף

עומס התנועה על הכבישים, והתוספת של יותר ויותר אופנועים וגם כלים שההתייחסות אליהם עדיין אינה לגמרי ברורה כמו אופניים או קורקינטים חשמליים גורמים לעליה בתאונות הדרכים, ועליה בתאונת דרכים שהן קשות. על עבירות תעבורה שונות ניתנים דו"חות וקנסות ואף עונשים כבדים יותר כמו שלילת הרישיון למשך תקופה ואפילו מאסר. שלילת הרישיון גורמת לעיתים לביצוע עבירה כבדה עוד יותר שהיא נהיגה ללא רישיון בזמן השלילה. עבירה זו נחשבת לעבירה כבדה במיוחד ומומלץ לחשוד בה לפנות אל עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים בעבירות תעבורה אשר נידונות בבית הדין לתעבורה בגלל חומרתן.

מצבים שונים של נהיגה ללא רישיון

בכתוב לעיל הצגנו מצב של נהיגה בזמן שלילת הרישיון שההתייחסות אליו היא החמורה ביותר ומהענישה עליו יכולה להיות גם שנתיים מאסר. לא תמיד נהיגה ללא רישיון היא תוצאה של נהיגה בזמן פסילת רישיון. ישנה הפרדה נבין שלושה סוגים שונים של מקרים. המקרה הראשון הוא נהיגה במצב בו רישיון הנהיגה אינו בתוקף בגלל אי חידושו. לרוב הנהג הגיע למצב זה מתום לב ולא בכוונה. בהחלטה על הענישה תילקח בחשבון תקופת החריגה מהמועד בו פג התוקף של הרישיון, כלומר, כמה זמן נהג אדם ללא רישיון בתוקף. לרוב הענישה תהיה קנס כלשהו ולא מעבר. מצב שני הוא נהיגה ללא רישיון המתאים לסוג הרכב, מצב בו אדם עם רישיון לרכב פרטי ינהג על משאית, אוטובוס ואף מונית שנהיגה בה דורשת רישיון מיוחד. המצב השלישי והחמור מכולם הוא נהיגה ללא רישיון, בין אם נהיגה לפני הוצאת רישיון ובין אם נהיגה בפסילה.

חשיבות פניה לעורך דין פלילי עם התמחות בתעבורה ותיקים של נהיגה ללא רישיון

במיוחד כאשר מדובר על נהיגה ללא רישיון בגלל פסילה, יש כאן כבר חריגה מעבירות תעבורה לכיוון עבירה פלילית משמעותית יותר. לכן, בעבירה חמורה כזו מומלץ לפנות לעורך דין פלילי המתמחה בעבירות תעבורה ולא לעורך דין תעבורה שאין לו ניסיון במשפט הפלילי. עורך הדין ינסה למצוא נסיבות מקלות בעניין כגון נהיגה מחוסר ברירה כדי לסייע לבן משפחה חולה או נסיבות אחרות שיכולות להצדיק את הנסיעה גם בזמן שלילת הרישיון.

עו"ד שקמה אדרי היא עורכת דין פלילית המתמחה גם בעבירות תעבורה ומצליחה למצוא את הדרך כיצד לסייע ללקוח באופן מקסימלי, בין אם בהקלת סעיפי האישום או אפילו זיכוי מלא. מוזמנים ליצור קשר.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

נהיגה ללא רשיון רכב בתוקף

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image