facebook whatsapp youtube

עבירת נפקדות ועריקות

author
date
13.03.2022
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

על העונש החמור בעבירת עריקות (עד כ-10 שנות מאסר) ועל החשיבות בליווי עורך דין הבקיא בדין הצבאי.

עבירת עריקות – חומרתה ומקורה החוקי

סעיפים 92 עד 94 לחוק השיפוט הצבאי (החש"צ) מונים עבירות בדרגות חומרה שונות שעניינן הוא – היעדר מן השירות.

העבירה החמורה ביותר מוזכרת בסעיף 92 לחוק ועוסקת ב'עריקות', חומרתה נובעת מכוונתו של החייל שלא לחזור לשירות צבאי והעונש המקסימלי בגינה הוא שבע שנות מאסר. חמור מכך, כאשר מדובר על חייל שנעדר בזמן פעילות מבצעית ביחידתו – אז צפוי החייל לעד עשר שנות מאסר.

עבירה חמורה פחות מוזכרת בסעיף 94 לחוק ועוסקת בהיעדר מן השירות שלא ברשות – להבדיל מעבירת העריקות, בעבירה זו אין דרישה להוכחת כוונה מיוחדת – העובר עבירה זו צפוי ככלל לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

עבירה נוספת מתייחסת לאנשי המילואים והיא מוזכרת בסעיף 94א. לפיה איש מילואים שלא יצר קשר עם יחידתו דינו מאסר של עד כשישה חודשים. למידע נוסף על שחרור ממעצר צרו קשר.

ההבדל בין 'עריקות', 'נפקדות' ו'השתמטות'

השתמטות היא היעדרות מהגיוס לצה"ל  – הטיפול במשתמטים מצוי באחריות יחידת 'מיטב' עד לתום שנה למניין ימי ההיעדרות. לאחר מכן דינו של משתמט כדין עריק.

נפקד – הכוונה היא לחייל הנעדר מן השירות לתקופה מסוימת. הגדרה זו היא מעין הגדרת בינים שלאחריה הופך החייל לעריק, והיא מחולקת לשתי תקופות – היעדרות עד 24 שעות , אז יזכה החייל לטיפול ע"פ דין משמעתי בצה"ל. והיעדרות של מעל 24 שעות, אז יטופל החייל ע"פ החש"צ ויזכה לסנקציות נוספות (תב"ן שלילי, הקפאת משכורת ותשלומים ועוד). במהלך תקופה זו על היחידה לבצע בבית החייל ביקורים מתועדים בהם ינסו לשכנע את החייל לשוב ליחידה .

עריק – מהיום ה-21 להיעדרות יחשב החייל כעריק (לעניין חיילי מילואים מניין הימים שונה), והטיפול בו יועבר למשטרה הצבאית. ממועד זה תחל פעילות בילוש ללכידת החייל (מעקב אחר חשבון הבנק, מעצר בעת בדיקת הגבולות עם היציאה מן הארץ ועוד..) גם מעצר שיגרתי על ידי שוטר אזרחי עלול להוביל למעצרו ולמסירתו לידי המשטרה הצבאית. אם אתם מחפשים מידע הקשור לעורך דין פלילי הגעתם למקום הנכון.

העמדה לדין

הגוף שאמון על העמדה לדין בגין עבירות אלו הוא 'הפרקליטות הצבאית לענייני עריקות'.

בנסיבות המתאימות, יש לפרקליט סמכות להעמיד את החייל לדין משמעתי ולהימנע מהגשת כתב אישום. כמו כן, גם לאחר הגשת כתב האישום יתכנו נסיבות אשר יצדיקו את ביטולו. לרוב העמדה לדין גוררת אחריה (בכפוף להרשעה) עונשי מאסר, רישום פלילי אשר ילווה את החייל בחייו האזרחים ועונשים מותנים אחרים.

לציין כי כאשר מדובר בחיילים, עונש המאסר ירוצה בבית כלא צבאי.

הרישום הפלילי

כאמור מעלה, אחת ההשלכות של ההרשעה היא רישום פלילי אשר עלול למנוע מהחייל לעסוק בעבודות מסוימות לאחר שחרורו, למנוע ממנו להחזיק נשק והגבלות נוספות.

בעניין זה, יש להבחין בין 'רישום פלילי מופחת' – הכוונה לרישום פלילי המתלווה לעונש של עד 90 ימי מאסר ובמקרה כזה הרישום הפלילי ימחק אוטומטית לאחר חמש שנים.

ובין 'רישום פלילי' רגיל אשר מצוי במאגרים של משטרת ישראל, וימחק רק לאחר 17 שנים. למידע נוסף על עורך דין עבירות מין צרו איתנו קשר לייעוץ מקצועי 24/7 או תיאום פגישה.

חשיבות היוועצות עם עורך דין הבקיא בדין הצבאי

הדין הצבאי ייחודי הוא, ובהיבטים מסוימים שונה מהדין הפלילי הרגיל.

היוועצות עם עורך דין שבקיא בדין הצבאי מהותית מאוד עוד בראשית הדרך ואף בשלב שלפני הגשת כתב האישום. עורך הדין אשר לומד את נסיבות המקרה ומנתח במקצועיות את המצב המשפטי יכול להביא להקלה בכתב אישום חמור ואף בנסיבות מסוימות להביא לביטול כתב האישום. כמו כן ניתן לקבל ייעוץ מקצועי בטרם הסגרת חייל.

משרד עורכי הדין הפלילי – שקמה אדרי, הינו בעלת ניסיון בייצוג בבתי הדין הצבאים ככלל ובייצוג בעבירות חמורות כעריקות ונפקדות בפרט. 

המשרד מעניק ייצוג משפטי מקצועי לחיילים סדירים, אנשי קבע ואנשי מילואים כאחד, והינו בעל הצלחות בתחום זה.

* האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image