facebook whatsapp youtube

האם ניתן לבטל כתב אישום? כיצד?

author
date
02.04.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

לא פעם מגיע למשרדנו אדם שמספר כי שמע על חבר, דוד או סתם מכר, שכתב האישום החמור אשר הוגש כנגדו בוטל כליל. האומנם? במאמר זה אסביר מתי 'ביטול' כתב אישום מהווה למעשה זיכוי, מי הגוף שיכול לבטל כתב אישום, ומה הם הצעדים שיעזרו להגיע לתוצאה זו.

ביטול כתב אישום – כל מה שצריך לדעת

למעשה ההגדרה המשפטית המדויקת יותר לביטול כתב אישום הינה 'מחיקת כתב אישום' או לחילופין 'חזרה מכתב אישום'.

לעיתים הליך זה הינו תוצאה של הסכמה הדדית בין הצדדים (התביעה והסנגוריה), למשל על רקע קשיים מאוד ברורים שעולים מהראיות ועליהם אין מחלוקת. ובפעמים אחרות הליך זה הינו תוצאה של החלטת בית המשפט, בניגוד לעמדת התביעה, וזאת לאחר שהשתכנע בטענה שהעלה הנאשם כדוגמת הגנה מן הצדק. במקרה כזה, לאחר שנתן הנאשם תשובה לאישום, יחשב ביטול כתב האישום כזיכוי.

חשוב לשים לב כי על פי החוק, לאחר שהנאשם הודה בעובדות כתב האישום באופן שניתן להרשיעו, לא יכול התובע להסכים ל'ביטול' ולמעשה הדרך הזו תהיה חסומה בפניו. לחילופין, אם הנאשם מסר תגובה אך אין בה כדי להרשיעו, יוכלו הצדדים להסכים על חזרה מכתב האישום ברשות בית המשפט בלבד.

צעדים שיעזרו להגיע לתוצאה הרצויה

נקודת המוצא הינה כי כתב האישום מוגש לכתחילה, לאחר שהתביעה נתנה דעתה בשאלת הסיכוי הסביר להרשיע את הנאשם, ועל כן תוצאה כאמור אינה נפוצה. בכל זאת, ולאור ניסיוננו רב השנים, ראינו לנכון להפנות למספר הליכים אשר יש בהם להגביר את הסיכויים לביטול כתב האישום או לחילופין למנוע הגשתו קודם לכן:

  • ייעוץ לפני חקירה במשטרה – מאחר וכתב האישום מבוסס על ראיות שיאספו בזמן החקירה, הרי שזה השלב המהותי ביותר בו יכול הנאשם להשפיע על גורלו. ידיעת החוק, הפסיקה, וניתוח נכון של מצב הדברים יוכלו בהרבה פעמים למזער נזקים ואף להביא הלכה למעשה להימנעות ממצוי הדין עם הנאשם.
  • שימוע – לפני הגשת כתב אישום בעבירת פשע, ניתנת לנאשם הזדמנות לשכנע את התביעה להימנע מהגשת כתב האישום בעניינו. מדובר בנושא סבוך עליו כתבנו בהרחבה במסגרת מאמרים אחרים, אך בתמצית ניתן לומר כי זו זכות חשובה במעלה ויש לנצל אותה באופן מקצועי על ידי עורך דין מומחה.
  • בחינת טענות מקדמיות בשלב שלאחר הגשת כתב האישום – במקרים מסוימים, אף על פי שנדמה כי כל רכיבי העבירה מתקיימים, הרי שקיימות נסיבות אשר מצדיקות את ביטול כתב האישום, כך כדוגמא במקרה של הגשת כתב אישום בחוסר סמכות, במקרה של התיישנות, כאשר מתקיימת אכיפה סלקטיבית או לחילופין כאשר נפל פגם מהותי בהליך כדוגמת אי מתן זכות היוועצות עם עורך דין.

חשוב להבין כי כל מקרה יבחן ויוכרע לגופו.

משרד עורכי הדין שקמה אדרי – דוגמא לביטול כתב אישום

במסגרת המקרה שיוצג להלן, ייצגה עו"ד שקמה אדרי בתיק תעבורה חמור, אולם לאחר הגשת כתב האישום ובטרם ניתן מענה מטעם הנאשם, הסכימו בצדדים על חזרה, קרי, ביטול כתב האישום בשל טענה מקדמית כבדת משקל שהועלתה מטעם עורכת הדין:

במקרה נוסף בו יצגה עורכת הדין שקמה אדרי, הוחלט על ביטול כתב האישום ונקיטת הליך של הסדר מותנה במקומו.

לסיכום

עיננו רואות כי הליך של ביטול כתב האישום הינו הליך מציאותי אך אינו נפוץ ובכדי להגיע אליו יש להקדים ולהיוועץ עם עורך דין מומחה כבר בשלב הראשוני של חקירה במשטרה.

הצוות המקצועי במשרד עורכי הדין – שקמה אדרי, גאה לתת ייצוג איכותי לחשודים ונאשמים בהליך הפלילי משלבי החקירה ועד לתום ההליך.

בכדי לקבל ייעוץ משפטי ולשמוע אודות הסיכויים שלכם להביא לביטול כתב אישום, הינכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו: 0545238646 | shikma@law-edri.co.il

*** האמור משמש כמידע עזר בלבד שאינו בגדר המלצה ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או לשמש כתחליף לייעוץ משפטי בידי עו"ד;  אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image