facebook whatsapp youtube
צור קשר

כללים לחקירה במשטרה של אוכלוסיות מיוחדות

author
date
19.02.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

החקיקה הפלילית מפרטת מהן הזכויות העומדות לחשודים בעת הגעתם לחקירה באזהרה, אולם כאשר מדובר באוכלוסיות מיוחדות כגון דוברי שפות זרות, קטינים או אנשים עם מוגבלויות, הרי שישנם חוקים ייחודים לפיהם תתקיים החקירה.

כללים חשובים לפי סוג אוכלוסייה

חקירה במשטרה היא השלב הראשוני בכל הליך פלילי, במהלכה מזומן החשוד לתת הודעה באזהרה. מאחר ומדובר בשלב מהותי כל כך, נקבעו בחוק זכויות שיאפשרו לחשוד לתת הודעה אותנטית, מהימנה שתציג את טענותיו כראוי. כשמדובר באוכלוסיות בעלות נסיבות שיכולות להקשות על מתן ההודעה, חוקקו אף חוקים פרטניים:

כך למשל כאשר קטין מזומן לחקירה, הכלל הוא כי יש להודיע על כך להוריו, זאת ללא דיחוי, ואף לקיים את החקירה בנוכחותם. לכלל הזה ישנו חריג המתקיים באם הקטין שאינו חשוד ביקש להימנע מכך או לחילופין באם קצין החליט כך בשל הצורך להימנע משיבוש חקירה, או מטובת הקטין.

כמו כן אין לחקור קטין ( בין אם הוא חשוד ובין אם עד) בשעות הלילה, למעט אם מדובר בקטין שהוא עד שהגיע מרצונו להגיש תלונה, או לחילופין אם העבירה נעברה בסמוך למועד החקירה, וכן גם במקרה האמור ישנו את החריג במופעל בהתאם להחלטת קצין.

בכדי להיות מדויקים נציין כי כאשר מדובר בקטין שטרם מלאו לו 14 שנים, הרי ששעות הלילה האסורות בחקירה הינם בין 20:00 ל 7:00 בבוקר. ואילו לגבי קטין בוגר מכך, השעות הן מ22:00 ועד 07:00 בבוקר.

אוכלוסייה נוספת הזכאית לזכויות ייחודיות הינה אנשים עם מוגבלות שכלית, שאז זכאי הנחקר להיחקר בידי חוקר מיוחד.

כמו כן במידה וישנו חשד שאדם אינו יודע קרוא וכתוב, או בהינתן שישנו חשד כי אותו אדם הינו בעל לקות פיסית נפשית או שכלית אשר מקשה עליו, יש לתעד את החקירה בתיעוד חזותי או קולי.

מה המשמעות של הפרת הזכויות

חשוב לדעת שרמיסת זכויות חשודים עלולה להביא במקרים מסוימים להשלכות מרחיקות לכת ובניהן גם לביטול כתב אישום.

  • כך כדוגמא מוכר בפסיקה מקרה בו בית המשפט המחוזי בירושלים הורה על ביטול כתב אישום מחמת שלא נשלח לנאשם, דובר השפה הערבית, מכתב יידוע בשפתו. זאת על אף העבירה החמורה בגינה נאשם והיא הפקרה לאחר פגיעה ונהיגה ללא רישיון.
  • מקרה נוסף כולל זיכוי קטין אשר הוגש נגדו כתב אישום בעבירה של תקיפה סתם. לפי הטענות הוא ואדם נוסף, הכו במכות אגרוף ובבעיטות ילד אחר מבית ספרם.

בית המשפט לנוער בנצרת הורה על ביטול כתב האישום בעניינו וזאת בשל רמיסת זכויותיו ובניהן הזכות לנוכחות הורה בחקירה, וזאת על אף שהקטין עצמו סירב לנוכחות הוריו אומנם, מבלי להבין את המשמעות של בחירתו.

בית המשפט ציין כי :

" אין דרך להפריז בחשיבות נוכחות הורה הקטין בעת חקירתו במשטרה, עת מדובר במעמד מלחיץ, בו נדרש קטין לעמוד בגפו, למול גורמי אכיפת החוק, להשיב, לעיתים, לשאלות נוקבות, בצורה מדויקת, ככל הניתן, תוך השקעת מירב הריכוז והמאמץ. הדעת נותנת כי ככל שגילו של הקטין צעיר יותר, המעמד האמור מאתגר ומורכב יותר בעבורו, ובהתאם לכך מתעצמת חשיבות הליווי, והצורך בהקפדה יתרה של הרשות החוקרת על קיומו. הקפדה זו חייב שתבוא לידי ביטוי הן במימוש הזכות והן בהפעלת שיקול הדעת, מקום בו מבקש קטין לוותר על זכותו זו".

משרד עורכי הדין שקמה אדרי – דוגמא לעמידה על זכויות חשודים

במסגרת המקרה שיוצג להלן, ייצגה עו"ד שקמה אדרי בתיק בו נחשד אדם דובר רוסית באיומים כלפי בת זוגו, אולם חקירתו התבצעה בעברית, שפה שאינו שולט בה כראוי וזאת חרף שהותו רבת השנים בארץ.

כפי שניתן לראות, עם סיום החקירה ולאחר הניתוח המשפטי של הראיות בתיק, עורכת הדין עתרה בנוגע לרמיסת זכויותיו

בהמשך ובתגובה לפניותיה, נודע כי הוחלט לסגור את התיק הפלילי.

לסיכום

אין להקל ראש בזכויותיהם של חשודים ונאשמים, בייחוד בשלבי החקירה וביתר שאת כשמדובר באוכלוסייה מיוחד, שכן להליכים אלו קשר ישיר ביטול כתב אישום בהמשך.

הצוות המקצועי במשרד עורכי הדין – שקמה אדרי, מעניק ייעוץ וייצוג בכל שעות היממה, בתחנות המשטרה ובבתי המשפט השונים.

להתייעצות מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו: 0545238646 | shikma@law-edri.co.il

*** האמור משמש כמידע עזר בלבד שאינו בגדר המלצה ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או לשמש כתחליף לייעוץ משפטי בידי עו"ד;  אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image