facebook whatsapp youtube

קטינים, סמים – ומה שבניהם

author
date
15.01.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

להרשעה בעבירות סמים נודעת חומרה יתרה והיא עלולה לפגוע באופן משמעותי בהמשך חיו של הנאשם, הדבר נאמר ביתר שאת כאשר מדובר בקטינים או בגירים. במאמר זה תוצג האפשרות להימנע מהרשעה או מענישה על אף הוכחת האשמה בעבירה.

אוכלוסיות מיוחדות והיחס שלהם לעבירות סמים

למשרדנו מגיעים קטינים רבים אשר הסתבכו בעבירות סמים, שכן נוהל אי ההפללה לא חל עליהם, וזאת בהיותנו עורך דין מעצרים.

אותם קטינים משתייכים לאוכלוסייה מיוחדת אשר האינטרס לשקם אותה גדול יותר ממקרים אחרים, כאשר כל החיים עוד לפניהם וניתן להשיבם יחסית בקלות למסלול החיים הנורמטיבי.

על כן, ישנו העיקרון  לפיו ראוי להימנע מפתיחת תיק פלילי כנגד קטינים החשודים בעבירות מסוימות של שימוש עצמי והחזקה והכל בהתאם להתקיימות התנאים הנדרשים ולקבלת טיפול.

מהם התנאים להימנעות מפתיחת תיק פלילי

בין התנאים אשר נדרשים להתקיים יבחנו גם התנאים שלהלן:

  • אין לקטין רישום קודם בגין עבירות סמים.
  • הקטין מודה בעבירת הסמים ומוכן לקבל טיפול.
  • אין המדובר בהתמכרות, קרי, אין שימוש קבוע בסם באופן סדיר ומתמשך.
  • אין המדובר בעבירה חמורה של הפצה, סחר או שידול קטינים אחרים להשתמש בסם.
  • ככלל על הקטין לחשוף את המקורות לקבלת הסם.

יש לשים לב כי גם בהתקיים כל התנאים שלהלן, המשטרה לא תגנוז את התיק בטרם תתקבל חוות דעת של קצין מבחן.

לאחר קבלת חוות הדעת יש באפשרות המשטרה לנקוט אחת מהפעולות הבאות: להורות על גניזת התיק, להורות על הפנית התיק הפלילי להליך של 'אי תביעה' או לחילופין להמשיך בתיק הפלילי כסדרו כאשר בסופו יועמד הקטין לדין.

על בסיס מה ניתנת חוות הדעת של קצין המבחן?

קצין המבחן הוא למעשה הזרוע הטיפולית ועליו לבחון את נסיבותיו של הקטין החשוד ואת נסיבות ביצוע העבירה.

על כן יבדוק אם הקטין מוכר למערכת מעבירות קודמות – דבר אשר לבטח ישפיע על חוות הדעת שתינתן לגביו, שכן הנטייה תהיה להושיט יד לנער בעל סיכויי שיקום גדולים על פני נער רצידיוויסט שדורש הרתעה מובהקת יותר.

קצין המבחן יזמין את הקטין החשוד בליווי הוריו לשיחה ראשונית, יבדוק האם הקטין מנהל אורך חיים נורמטיבי, וכיוצא בזאת האם הוא לומד ומה תוכן לימודיו. למעט מקרים חריגים אף התייעץ עם המסגרת הבית ספרית בה שוהה הקטין.

לפי הממצאים שיתקבלו, ישקול קצין המבחן מהו הטיפול המומלץ לאותו קטין ובהינתן הסכמתו של הקטין לשילוב בטיפול, סביר שתינתן המלצה מאת קצין המבחן.

אי הרשעה

עורך דין סמים ידע לבטח כי גם במצב בו הוגש כתב אישום כנגד הקטין, אין זה סוף ההליך אלא רק ההתחלה.

שכן גם אם נקבעה אשמתו, עדין יוכל לבקש בנסיבות המתאימות כי בית המשפט ימנע מהרשעה וזאת על מנת לא לפגוע בו ובסיכויי שיקומו מעבר למידה הנדרשת.

לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, הרי שהמדיניות היא כי בגין כתב אישום הכולל עבירה של שימוש עצמי, ללא עבירות נלוות או חמורות יותר, במצב שמדובר על נאשם ( לא רק קטין) נעדר עבר פלילי בחמשת השנים הקודמות לכך, וכן אין תיק התלוי ועומד בעניינו, ובמידה והוכח כי עבירת הסמים לא מאפיינת מגמה חמורה יותר של אורך חיים עברייני, אזי שעל התביעה לשקול מיוזמתה להציע לבית המשפט את ההליך האמור אשר בסופו תוטל ענישה על הנאשם ללא הרשעה בפועל.

המשמעות היא שהרישום הפלילי של אותו נאשם יהיה קל יותר ולא ימנע ממנו להתקבל לעבודות או לנהל את חיו כבשגרה.

חשוב לדעת שלצד אי ההרשעה ניתן להטיל עונשים בדמות שירות לטובת הציבור, צו מבחן וכדומה.

לסיכום

עורכת הדין שקמה אדרי מתמחה בדין הפלילי על כל רבדיו לרבות ייצוג בעבירות סמים, הן בהליכים מול הרשויות והן בייצוג וליטיגציה בבתי המשפט השונים.

הינכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו להתייעצות: 0545238646 | shikma@law-edri.co.il

*** האמור משמש כמידע עזר בלבד שאינו בגדר המלצה ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או לשמש כתחליף לייעוץ משפטי בידי עו"ד;  אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image