facebook whatsapp youtube

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים

author
date
03.09.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

התשתית החוקית

החוק שחייבים לקרוא בטרם ניגשים להליך של ביטול רישום פלילי הוא כמובן חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ״א–1981. החוק מתייחס למגוון נתונים המתועדים במרשם הפלילי וקשורים לביצוע עבירות פליליות. המרשם כולל פרטים אישיים של החשוד בביצוע, את סוג העבירה ומועד ביצועה.

לפי חוק זה, על המשטרה לתעד הרשעות ועונשים שניתנו בפני בתי המשפט השונים ובתי דין פלילים בכל הקשור לביצוע עבירות מסוג פשע ועוון, צווי מבחן וצווים שעניינם התחייבות להימנע מעבירה (יוצאי דופן הם צווים נגד מתלונן וצווים של ביצוע שירות לתועלת הציבור).

ככלל, המרשם הינו חסוי, אלא שלכלל זה יש חריגים.

בין הגופים שהמרשם פתוח בפניהם נמנים המשטרה, שירות הבטחון הכללי, המשטרה הצבאית, ומחלקת בטחון שדה של צה"ל (לצורך חקירות ביטחוניות).

חשוב לדעת כי העברת מידע בין הגופים המוזכרים אינה מחייבת מסירת הודעה לבעל הרישום הפלילי.

העברת מידע שנוגע לקטינים

כאשר מדובר בקטינים הרי שיש הוראות חוק מיוחדות.

ככלל לא ימסר מידע על כל עבירה שביצע קטין בטרם מלאו לו ארבע עשרה שנים, כמו כן לא ימסר מידע על עבירה מסוג עוון שעבר קטין שמלאו לו ארבע עשרה שנים אך טרם מלאו לו שש עשרה שנים. כמו כן לא ימסר מידע בדבר צו מבחן, מידע על התחייבות להימנע מעבירה או צו שירות לתועלת הציבור (של"צ) שניתנו ללא הרשעה.

התיישנות הרישום

לפי חוק זה, בחלוף זמן מסוים מיום מתן פסק הדין, תחול התיישנות ולמעשה לא ימסר מידע אודות הרישום אלא לרשימה מצומצמת של גופים המנויים בחוק, והכל לפי הענישה שניתנה:

  • אם הורשע אדם אך לא הוטל עליו עונש מאסר ואין לחובתו רישום פלילי נוסף – הרישום יתיישן בחלוף ארבע שנים (חריגים לכך הן הרשעות בעבירת מין או אלימות , התעללות לפי החוק הצבאי ועבירות סמים שאז הרישום יתיישן בחלוף חמש שנים.
  • אם הורשע אדם אך לא הוטל עליו עונש מאסר, ובנוסף יש לחובתו רישום פלילי נוסף – הרישום יתיישן בחלוף שבע שנים.
  • אם הורשע אדם והוטל עליו עונש מאסר של לכל היותר חמש שנים – הרישום יתיישן בחלוף תקופת המאסר בתוספת שבע שנים.
  • אם הורשע אדם והוטל עליו עונש מאסר של למעלה מחמש שנים – הרישום יתיישן בחלוף תקופת המאסר ועוד עשר שנים .

התיישנות אצל קטינים

  • אם הורשע קטין בעבירה שביצע לאחר שמלאו לו שש עשרה שנים אך הוטל עליו עונש מאסר או שבית המשפט קבע כי אינו כשיר לעמוד לדין – הרישום יתיישן בחלוף שלוש שנים.
  • אם הורשע קטין והוטל עליו עונש מאסר עד שלוש שנים – הרישום יתיישן בחלוף תקופת המסר ועוד חמש שנים.
  • אם הורשע קטין והוטל עליו עונש מאסר למעלה משלוש שנים – הרישום יתיישן בחלוף תקופת המאסר ועוד שבע שנים.

שימו לב שרק מתום ההתיישנות תחל תקופת המחיקה על כך הרחבתי במאמר נפרד.

יחד עם זאת, אין חובה להשלים עם רוע הגזירה ולהמתין זמן כה רב. בנסיבות מסויימות המצדיקות זאת, יש לשקול הליך של מחיקת רישום משטרתי. אולם קודם לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום וזאת על מנת להבין מהו ההליך, מהן נסיבות שמצדיקות את הבקשה והאם ההליך הזה עדיף על הגשת בקשה שעניינה שינוי עילת סגירה.

לסיכום

מדובר בחוק משמעותי אשר כל עורך דין מחיקת רישום פלילי נדרש לדעת על בוריו. החוק משמש בסיס הכרחי להגשת בקשה שעניינה שינוי עילת סגירת תיק או מחיקה של הרישום, כמו כן דרכו ניתן להעריך את הפגיעה של הרישום בחשוד.

עורכת הדין שקמה אדרי מזמינה אתכם לקבלת ייעוץ ללא התחייבות בנוגע לרישום הפלילי שלכם והדרכים למחיקתו.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image