facebook whatsapp youtube

אם הרישום הפלילי מכביד עליכם – יש מה לעשות

author
date
06.08.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

הקדמה

במאמר זה אסביר מה הכוונה מאחורי הביטוי ביטול רישום פלילי, איך זה קשור למרשם המשטרתי, ומה הנזק שמשאיר אחריו תיק שסגור בעילה לא נכונה, אך קודם לכן, הקדמה חשובה:

המרשם הפלילי והמרשם המשטרתי הם שני מרשמים שונים אשר ההבדל ביניהם הוא במטרה שלשמה הם קיימים ובמידע המופיע בתוכם.

המרשם הפלילי הוא מאגר המכיל תיעוד של עבירות פליליות בהן הורשע כל אדם לרבות תאריכי ההרשעה והעונש שניתן. להבדיל, המרשם המשטרתי, הוא מאגר מידע אשר מכיל תיעוד על מגעים שונים של אדם עם המשטרה וכולל גם תיקים סגורים.  מרשם זה יכלול בין היתר שמות, תאריכי לידה, פניות לעזרה ותיקים סגורים.

למעשה, וזו הנקודה החשובה, כל תיק שנפתח כנגד אדם, תלוש וחסר בסיס ככל שיהיה, ישאיר אחריו רישום משטרתי גם אם נסגר (אלא אם נסגר מחוסר אשמה).

ככלל, רישום כאמור ישמר בסודיות, אך יהיה נגיש למרות הכל לגורמים מסויימים כדוגמת כוחות המשטרה, צה"ל, גורמים משפטיים וארגונים רשמיים המורשים לגשת למידע הזה והכל בהתאם לחוקי המדינה.

לכלל זה ישנו חריג אחד – תיק שיסגר מחוסר אשמה הוא היחידי שלא ישאיר רישום בכלל.

האם באמת ניתן 'למחוק' את העבר?

אם כך, ברור שלכל אדם אשר לחובתו תיק סגור ישנו אינטרס לגרום לתוצאה של מחיקת רישום משטרתי וניקוי שמו הטוב, על אחת כמה וכמה אם התיק נגדו נסגר. אך האם זה באמת אפשרי?

חשוב להבין שאין המדובר באמת ב'מחיקת רישום' או 'ביטול רישום' אלא בשינוי עילת הסגירה של התיק (אשר משאירה כתם ברישום המשטרתי), בעילה של 'חוסר אשמה' אשר היא היחידה שלא מופיעה במרשם. כך שהתוצאה בפועל תיהיה – רישום משטרתי נקי מכל עבירה.

ביטול רישום פלילי כאמור, הוא הליך חשוב לכל אדם שרוצה שרוצה לחיות את חיו ללא מגבלות מיוחדות, בין אם מדובר באדם שעבר שיקום או אדם חף מכל פשע שהסתבך בתלונת שווא.

מהם השלבים למחיקה?

תהליך של מחיקת רישום משטרתי הינו הליך המורכב ממספר שלבים, עליהם אסביר בקצרה.

  • ההליך מתחיל בהגשת בקשה שעניינה שינוי עילת סגירה – מדובר על בקשה שמכילה טענות משפטיות, ניתוח ראיות ואפילו הבאת אסמכתאות מעולם המשפט. שימו לב שעל אף שכל אדם יכול להגיש בקשה כאמור, רק משפטן המבין בעולם הפלילי יוכל להציג את הטענות כראוי, דבר שיגדיל את הסיכויים להצליח בבקשה.
  • בהינתן שהבקשה נדחתה ניתן יהיה להגיש ערר על ההחלטה – את הערר יש להגיש תוך 60 ימים לגוף שהחליט בבקשה, והוא יעביר את הערר בליווי המלצותיו למחלקת עררים בפרקליטות המדינה.

ההחלטה בערר היא סופית והדרך היחידה לתקוף אותה לאחר מכן היא באמצעות עתירות מנהליות שעניינן העידר סבירות, שיקולים זרים וכדומה.

שאלות שהגיעו למשרדנו

  • האם תיק שנסגרת בעילת חוסר ראיות משאיר רישום פלילי – התשובה היא כן. על אף שמשמעותה של העילה היא שלא נמצאו די ראיות להוכיח את אשמתו של האדם, אין זה אומר כי נמצא שאיננו אשם, והדבר יופיע ברישום המשטרתי לרבות פירוט אודות סוג העבירה בה האדם נחשב ומועד ביצועה.
  • האם כל חקירה במשטרה משאירה רישום פלילי – התשובה היא לא. רק חקירה באזהרה משמעותה שאדם חשוד בביצוע עבירה ואז נפתח נגדו תיק ( הכוונה היא שכאשר אדם מגיע למסור עדות שאינה באזהרה, כעד רגיל או כנפגע עבירה, לא נפתח תיק חקירה כנגדו).
  • איזה סעיף מורה על הזכות להגיש בקשה לשינוי עילת סגירה – סעיף 62(ב) לחוק סדר הדין הפלילי אומר כך : "על החלטה שלא להעמיד לדין תימסר לחשוד הודעה בכתב שבה תצוין עילת סגירת התיק והחשוד יהיה רשאי לפנות לתבוע שסגר את התיק בבקשה מנומקת לשנות את עילת הסגירה".
  • האם כל אחד יכול להגיש בקשה לשינוי עילת סגירה – בעיקרון כן. אולם באופן מהותי דעתי היא שהגשת הבקשה על ידי אדם שאינו מבין ויודע 'לדבר את השפה המשפטית' פוגעת בסיכויי ההצלחה.
  • השיקולים לשינוי עילת סגירה הינם שיקולים כבדים מאוד ולא די בתיאור הרגשות של אותו אדם בעניינו מוגשת הבקשה, אלא בהפנייה למקורות משפטים, צירוף ראיות ושימוש בכלים משפטיים רבים.
  • האם ניתן לראות את חומר החקירה לפני הגשת הבקשה – בתור סניגורית בעלת נסיון רב בהליך של בקשה לשינוי עילת סגירה, אני סבורה שבקשה מקצועית חייבת להיות מבוססת על חומר החקירה, ובהתאם לכך, הגשת הבקשה מבלי לעיין בחומר קודם לכן תיחשב ברוב המקרים כרשלנות.

על אף שאין הדבר מעוגן בחוק, הרי שהנחיות משטרת ישראל מאפשרות את קבלת החומר או חלקים מהותיים ממנו בהינתן דרישה מנומקת.

לסיכום

ביטול רישום פלילי המכונה גם שינוי עילת סגירה הוא תהליך משפטי שדורש הבנה מעמיקה של החוק הפלילי. ניתן לפעול באופן עצמאי לביטול הרישום אך מומלץ יותר להיעזר בשירותיו של סניגור המתמחה בתחום. עורכת הדין – שקמה אדרי, בעלת נסיון רב והצלחות מוכחות מזמינה אתכם לקבל ייעוץ דיסקרטי 24/7.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image