facebook whatsapp youtube

תיק תקיפה של קטין נסגר מחוסר אשמה

author
date
12.01.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

במקרה שלפנינו נראה הכיצד ליווי מקצועי של שקמה אדרי – עורך דין פלילי בעפולה, הביא לניקוי שמו של נער בן 17 הנחשד בתקיפה של חבריו, במילים אחרות, סגירת התיק הפלילי שלחובתו בהיעדר אשמה.

פרטי המקרה

עד לכיתה י"א, היה ש' תלמיד מצטיין בבית ספר במרכז הארץ. היה משולב בתוכנית לנוער מצטיין באוניברסיטה, וזאת על מנת לצאת עם תואר עוד לפני הצבא.

כמו הרבה תלמידים, גם ש' סבל מבריונות בבית הספר, וכיאה לילד השקט שהיה, משך אש די הרבה פעמים.

יום אחד מצא עצמו מוקנט על ידי אחד הנערים בני שכבתו, אז ברגע של פזיזות כשהחל להרגיש סיכון ממשי על חיו, החל להתקיף במכות אגרוף את הנער המקניט.

ש' שהידע שלו בהגנה עצמית/ אומנות לחימה שאף לאפס, מצא עצמו די מהר שכוב על הרצפה, מתגונן מפני חבטות אגרוף של הנער המקניט ועוד כמה מחבריו שהצטרפו.

הם הכו אותו בפניו, בגופו, בבעיטות ובאגרופים, והתוצאה הייתה קשה – פגיעות חמורות הכוללות שברים בפניו.

חקירה פלילית נפתחה כנגד כל המעורבים כאשר בבסיסה עמדו מספר שאלות – מי תקף ראשון? האם תגובת הנגד הייתה מידתית? האם הייתה פה הגנה עצמית?

לבסוף נקבע על ידי צוות בכיר בפרקליטות, שישנן די ראיות להוכחת אשמתו של ש' לתקיפה ואין כל משמעות לעובדה שהוא זה שנפגע בעוד שהאחרים יצאו ללא כל פגע או שריטה.

תוצאה בלתי הוגנת שלא יכלנו להשלים עימה.

ההצלחה הגדולה

ההורים החרדים לגורל בנם אשר בן לילה הפך מילד ששמו הולך לפניו לעבריין בפוטנציה פנו אל שקמה אדרי – עורכת דין פלילית, כבר בראשית ההליך עם הזמנתו הראשונה לחקירה.

בליווי נכון, צעד- צעד ובמשך יותר משנה, פעלה עורכת הדין לסגירת התיק הפלילי.

אולם לא די בכך, שכן סגירת תיק בכל עילה שאינה 'היעדר אשמה' פוגעת קשות בתחושת הצדק של אותו הנער, אשר למעשה הוא זה שהיה מותקף וכן סיכנה את עתידו.

על כן, הגישה עורכת הדין בקשה רשמית לשינוי עילת סגירה, הבקשה יועדה לפרקליטות המחוז ואף כללה פגישה פרונטלית בנוכחות עורכת הדין וההורים.

הייתה זו הקלה עצומה כאשר כעבור זמן קצר ממועד הגשת הבקשה, נמסר להורים המודאגים כי נעתרו לבקשתם ושינו את העילה ל'היעדר אשמה'. 

איך קיומו של תיק פלילי סיכן את ש'?

ש' כאמור היה תלמיד מצטיין, מיועד להתגייס ליחידת עלית בצה"ל וכבר התחיל בהליכי מיונים.

החשש היה כי קיומו של רישום פלילי, אפילו קל, בדמות תיק סגור בהיעדר ראיות – יוביל אותו למסלול אחר לגמרי בחייו וימנע ממנו לממש את הפוטנציאל הגדול הגלום בו ולהתמיין ליחידות המסווגות אליהם כיוון.

מי הגופים החשופים למרשם הפלילי?

רשימת הגופים החשופים למרשם הפלילי מפורטת בסעיף 10 לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019 ואלו הם:

  • משטרת ישראל
  • שב"כ ועל כל יחידותיו (שירות הביטחון הכללי)
  • המשטרה הצבאי
  • אמ"ן על כל יחידותיו (אגף המודיעין במטה הכללי של צה"ל)
  • המוסד
  • אגף הממונה על הביטחון במערכת הביטחון
  • מח"ש (מחלקה לחקירת שוטרים שבמשרד המשפטים)
  • היחידה לחקירות פנים בצבא הגנה לישראל

על כן, קיים חשש שרישום פלילי יהווה מכשול בפני כל מי שעומד מול המערכות המפורטות לעיל.

מה זה אומר סגירת תיק ב'היעדר אשמה'?

כידוע ישנן שלוש עילות לסגירת תיק:

  • הראשונה – חוסר אשמה: המשמעות הפרקטית היא כי שמו של החשוד נוקה מכל חשד.
  • השנייה – היעדר ראיות
  • השלישית – נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין (מה שהיה מכונה בעבר "חוסר עניין לציבור").

שימו לב, כי למעט העילה הראשונה, שני המקרים האחרונים יותירו כתם ברישום הפלילי, מחד אינו חמור כמו תיק פתוח או לחילופין תיק שהסתיים בהרשעה, אולם בהרבה מאוד מקרים אנו רואים שהוא מהווה מכשול בפני מי שמעוניין להוציא רישיון לנשיאת נשק, אול להתגייס ליחידה ביטחונית וכדומה.

האם כל אחד יכול להגיש בקשה לשינוי עילה?

באופן טכני, כל אדם רשאי לייצג את עצמו, אולם חשוב לדעת כי רק משפטן הבקיא בהלכות ובנהלים הפליליים הרלוונטיים, יכול לייצג אתכם כראוי.

כך לדוגמא, בקשתנו במקרה המתואר כללה ניתוח מעמיק של הראיות לפי כללי פקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971, ולפי כללי חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982.

כמו כן, הבקשה נשענה על נהלים מפורטים בנושא המגדירים מתי ראוי לסגור את התיק בהיעדר אשמה.

אזרח מן המניין, לא יוכל לייצג עצמו כראוי ללא הידע המשפטי המפורט!

חשוב לזכור כי אין המדובר בבקשה שניתן להגיש שוב ושוב (וכך בעצם 'לנסות את המזל' בהגשת הבקשה לבד, ורק לאחר מכן לפנות לעורך דין מומחה). אלא, לאחר שהבקשה נידחת פעם אחת, נותר רק להגיש ערר, הליך אחר לגמרי ויקר יותר.

לסיכום

ישנם מצבים שלא ניתן להשלים עם קיומו של כתם פלילי, אם בגלל שהוא פוגע דה-פקטו במשלח היד, או אף אם הוא פוגע בדימוי העצמי של החשוד ומנוגד לכללי הצדק הטבעי.

הצוות המקצועי במשרד של שקמה אדרי – עורכת דין פלילית, מעניק ייעוץ וייצוג בכל שעות היממה, בתחנות המשטרה ובבתי המשפט השונים, מתמחה בין היתר בבקשות לשינוי עילות סגירה ובעררים, ואף זכה להצלחות רבות.

להתייעצות מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו: 0545238646 | shikma@law-edri.co.il

*** האמור משמש כמידע עזר בלבד שאינו בגדר המלצה ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או לשמש כתחליף לייעוץ משפטי בידי עו"ד;  אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי

וְזָכַרְתָּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image