facebook whatsapp youtube

נוהל שקילת סמים – כל מה שצריך לדעת

author
date
12.03.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

תיקים בחשד לעבירות סמים נחשבים לתיקים מורכבים שבהם הגם שנתפסו סמים בפועל, ישנן פעולות רבות שרשות אכיפת החוק נדרשת לבצע כדי להוכיח אשמה פלילית. אי קיום ההוראות כהלכה עלול להביא להתמוטטות התיק הפלילי. בין כלל הפעולות, נדרשת הרשות לבצע גם פעולות לשקילת הסם ובכך נדון כעת.

מהן עבירות סמים ומה הקשר לשקילה?

רוב הנאשמים בעבירות מהסוג הזה, פונים למשרדה של עו"ד שקמה אדרי כבר בשלבים הראשונים בהיותה עו"ד מעצרים, שכן מדובר בעבירות חמורות שבית המשפט לא מהסס לעצור בגינן.

לצד עבירה קלה שעניינה צריכה עצמית, ישנן עבירות חמורות יותר והן: החזקת סם שלא לצריכה עצמית: סחר, ייבוא, ייצוא, תיווך, הספקה, ועסקה אחרת בסם מסוכן, או גידול סמים.

ההבדל המהותי בין החזקת סם לצריכה עצמית ובין אחת מהעבירות החמורות יותר, הינו משקל הסם שנמצא.

על כן, כהליך בסיסי שמתבצע דרך קבע על ידי היחידה החוקרת, נשקל הסם במעבדות מטעמה כאשר המטרה היא לבסס לבסוף אישום כנגד החשוד.

חשוב לדעת כי לא תמיד השקילה מתבצעת על פי הנהלים המחייבים, ועל כן יתכן שאינה מדויקת ומצביעה על משקל לא נכון, באופן שהוכחת הפגם עלולה לא פעם לשנות לגמרי את התיק הפלילי ואת הסיכויים להרשעה.

כך כדוגמא יתקבלו תוצאות שונות באם יישקל הסם בצורה מחושבת, עם אריזה או בלעדיה, או כאשר  השקילה תיעשה לגבי החומר החשוד כסם יחד עם גרגירי אדמה, שורשי צמח, טבק שעורבב יחד, ענפים וכדומה.

הכיצד צריכה השקילה להתבצע לפי ההנחיות?

להבדיל מאדם מן השורה, עו"ד סמים מומחה יודע הכיצד השקילה צריכה להתבצע ועל כן יוכל לבחון את פעולות הרשות ולהצביע על כשלים שפגמו בהליך שקילת הסם.

בין היתר יבחן עורך הדין אם בוצעו ההוראות שלהלן:

  • יש לשקול את המוצגים במאזניים לפני העברת המוצג לבדיקות האחרות תוך התאמת סוג המאזניים למוצג הנשקל.
  • באם מדובר על מאזנים אנליטיים, יש לכייל את המאזנים על בסיס יומי וזאת על ידי מערכת פנימית. פעם בחצי שנה באמצעות משקולות כיול ופעם בשנה באמצעות חברת השירות.
  • באם מדובר במאזנים אלקטרונים, יש לכייל באמצעות משקולות אחת לחצי שנה, ועל ידי חברת השירות פעם בשנה.
  • השאיפה היא לבצע שקילה נטו של המוצג ( החומר שנמצא וחשוד כסם), במקרים בהם לא מתאפשר תבוצע שקילה ברוטו של המוצג, כלומר אי הפרדת המוצג מאריזותיו, תוך ציון מפורש בחוות הדעת ובדף העבודה.

הצלחות המשרד

לא פעם, הוכחת טענה לאי קיום הנהלים בדבר שקילת הסם הובילה הלכה למעשה להמרת העבירה החמורה בעבירה קלה יותר. במקרים מרחיקי לכת אף יכולה הטענה להביא לביטול כתב האישום.

טענה זו מצטרפת לטענות רבות העומדות לחשוד בעבירות סמים, בניהן פגם בשרשרת הסם כדוגמה, ויש לבחון כל טענה לעומק, עוד בשלבי ההליך הראשונים בכדי להשתמש בה כראוי.

לסיכום

עו"ד שקמה אדרי המתמחה בדין הפלילי ובמעצרים, לרבות בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סמים, הינה בעלת ניסיון רב והצלחות מוכחות בתחום.

הינכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו להתייעצות: 0545238646 | shikma@law-edri.co.il

*** האמור משמש כמידע עזר בלבד שאינו בגדר המלצה ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או לשמש כתחליף לייעוץ משפטי בידי עו"ד;  אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image