facebook whatsapp youtube

איך יעוץ לפני חקירה יכול למנוע הגשת כתב אישום?

author
date
05.02.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

במקרים רבים, אזרחים נורמטיביים מן השורה מזומנים לחקירה בחשד לעבירה מעורפלת. בורות, היעדר הבנה בזכויות ובמצב המשפטי ודיבורי סרק, עלולים להביא לא פעם להגשת כתב אישום על לא עוול בכפם, כאמרת חז"ל: החיים והמוות ביד הלשון.

כל מה שחשוד צריך לדעת כשהוא מזומן לחקירה

ייעוץ לפני חקירה הינה אחת מהזכויות החשובות ביותר העומדות לחשוד בפלילים, לא בכדי היא מעוגנת בחוק ואף במקרים מסוימים בהם נמנעה מחשודים, הדבר הביא לביטול כתב אישום. למעשה, יש על החוקר חובה להסביר לחשוד על זכות זו, לאפשר לו את קיום הזכות ללא דיחוי, ואף בהינתן שהוא עומד בתנאים, להודיע לו על קיומה של הסנגוריה ציבורית. לא זו אף זו, בהינתן הודעת עורך דין כי יכול להגיע לתחנת המשטרה תוך זמן סביר, יש להמתין לבואו ולא להמשיך בהליכי החקירה לפני כן.

שכן בידי העורך דין המתמחה בפלילים, קרי, הסניגור, היכולת לנתח משפטית את מצבו של החשוד, להסביר לו על זכויותיו הרבות, למנוע ממנו לסבך את עצמו ולחילופין להצביע על ראיות שיכולות להביא לניקוי שמו.

זכות זו מצטרפת לזכויות נוספות המגיעות לחשוד עם רגע הגעתו לתחנת המשטרה, בניהן:

זכות לחיסיון מפני הפללה עצמית לפיה אין אדם חייב להשיב לשאלות שהתשובות עליהן עלולות להעמידו בסכנה של האשמה פלילית. זכות השתיקה העומדת לחשודים בחקירה משטרתית (להבדיל מעדים אחרים), זכות עצור להיפגש עם עורך דין, זכות להעביר הודעה לאדם קרוב, זכות להיחקר בשפת החשוד ולעיתים זכות כי החקירה תתועד.

מה בין שלב החקירה להמשך ההליך המשפטי

לאור האמור מובן כי ישנו קשר ישיר בין קבלת ייעוץ מקצועי ומקיף בטרם חקירה במשטרה ובין ההחלטה האם להגיש כתב אישום כנגד החשוד.

על כן ככל שחשוד מעוניין לוותר על זכותו להיוועץ עם עורך דין, על הוויתור שלו לעמוד במספר תנאים:

  • על הוויתור להיות ברור ומפורש באופן שיובן מה מהותו ומהן הנסיבות בגינן ניתן, להבדיל מוויתור במשתמע שיכול לרמוז על רמיסת זכויות.
  • ויתור על זכות מהותית זו נדרש להיות 'חופשי ומרצון', ביטוי שנקבע בפסיקה ומשמעותו שלא הופעלו על החשוד תרגילי חקירה אשר מנעו ממנו לממש את זכותו בחוק.
  • לא מספיקה חתימתו ה'יבשה', אלא, על החוקרים לוודא שהחשוד מבין את משמעויות הוויתור וכיוצא בזאת שההסבר ניתן לו בשפתו.
  • על הוויתור להיות מתועד ככל הניתן בהקלטה ובלית ברירה בכתב.

משרד עורכי הדין שקמה אדרי – דוגמא ליעוץ שהוביל לסגירת התיק

במסגרת המקרה שיוצג להלן, ייצגה עו"ד שקמה אדרי בתיק בו נחשד אדם בהתעללות פיזית בחסר ישע, עבירה חמורה ביותר, בגינה החשוד אף נעצר ושהה תחת חקירה שעות ארוכות.

החשוד עמד על זכותו להיוועץ עם עורך הדין בטרם כניסה לחקירתו הראשונה, אז הוסבר לו באופן מקצועי ומקיף על שלל זכויותיו, בניהן על זכותו להיחקר בשפתו שכן לא דבר עברית כשפת אם, בנוסף הוסבר לו על זכות השתיקה ועל האופן שבו שימוש לא נכון בזכות יכול דווקא לפגוע בסיכויים שלו לנקות את שמו הטוב. כמו כן, עורכת הדין הסבירה כי עובדות מסוימות הנראות לו שוליות ולא חשובות, הן דווקא המהותיות ואשר ביכולתן לזכותו.

רק בחלוף חודשים, כאשר נסתיימה החקירה הממושכת, נודע לו שבזכות היעוץ שקיבל – התיק כנגדו נסגר.

לסיכום

שלב החקירה הינו השלב הראשון אולם המהותי ביותר בדרכו של הליך פלילי, ולו בשל עובדה זו עוגנה זכות ההיוועצות בחוק ובפסיקה ענפה.

הצוות המקצועי במשרד עורכי הדין – שקמה אדרי, מגיע לתחנות המשטרה בכל שעות היממה וזאת כדי להעניק ייעוץ איכותי לחשודים בהליך הפלילי.

בכדי לקבל ייעוץ מקצועי  הינכם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו: 0545238646 | shikma@law-edri.co.il

*** האמור משמש כמידע עזר בלבד שאינו בגדר המלצה ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או לשמש כתחליף לייעוץ משפטי בידי עו"ד;  אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image