facebook whatsapp youtube
צור קשר

ערר על סגירת תיק

author
date
08.08.2023
time
1 דקות קריאה
מאמרים נוספים בנושא:

ערעור על סגירת תיק

לא מעט תיקים בהם מטפלת המשטרה נסגרים בעקבות אחת משלוש העילות: חוסר ראיות, חוסר עניין לציבור או חוסר אשמה. מעבר לכך, בסמכותו של קצין חקירות להחליט שלא לחקור את המקרה בכלל כי הנסיבות פחות מתאימות לחקירת משטרה אלא הטיפול צריך להיות אחר, למשל מקרה שמתאים יותר לטיפול במישור האזרחי מאשר הפלילי. עבור המתלונן או המתלוננת המגישים את התלונה, קבלת הודעה בדבר סגירת התיק יכולה להיות מתסכלת מאוד. מבחינתם לא סתם הוגשה התלונה אלא בעקבות מקרה שגרם להם לפגיעה כלשהי. לכן, מוקנית להם הזכות לערער על העניין. ערעור על סגירת תיק הוא תהליך הדורש סבלנות וגם ידע וניסיון ולכן מומלץ לעשות זאת בעזרת עורך דין פלילי.

ההבדל בין העילות השונות לסגירת התיק

שאלת האינטרס הציבורי היא העומדת בבסיס ההחלטה לסגור תיק בשל עילה של 'נסיבות העניין אינן מתאימות', ואילו סגירת תיק בשל עילה של 'חוסר אשמה' או 'היעדר ראיות' מבוססת על חולשה בתשתית הראייתית המקימה את החשד הסביר כנגד החשוד. מכאן שהתובע הבוחן את עילת הסגירה הראויה, נדרש לערוך מבחן דו שלבי:

בשלב הראשון עליו לבחון אם קיימות בחומר החקירה ראיות מספקות לצורך העמדה לדין, רק אם התשובה על כך חיובית, רשאי לעבור לשלב השני ולבחון את קיומו של העניין לציבור.

הנפקות המשמעותית היא שסגירת תיק בהיעדר אשמה מנקה את החשוד מכל כתם פלילי, בעוד סגירת תיק מכל עילה אחרת תשאיר כתם ברישום המשטרתי שלו.

מבחינה תכליתית, עילת הסגירה של "העדר אשמה" נועדה למנוע מראית עין, הן של הגורמים השונים הרשאים לעיין במרשם הפנימי המשטרתי והן של החשוד עצמו, לפיה נותר חשד ממשי לגבי אשמתו.

יפים לעניין זה דברי בית המשפט בעניין קבלרו בג”צ 4539/92 קבלרו ואח’ נ’ היועץ המשפטי לממשלה ואח, פ”ד נ(3) 50:

"שמו הטוב של אדם הוא נכס יקר. חשד פלילי שהועלה נגד אדם הוא כתם שהוטל בשם הטוב… אפשר להבין ללבו של אדם, המשוכנע שהוא חף מפשע, כאשר הוא דורש כי חשד שהועלה נגדו יימחק לחלוטין, ובתיק שנפתח נגדו יירשם כי התיק נסגר כיוון שהתברר כי אין הוא אשם".

כיצד נעשה ערעור על סגירת תיק?

ערעור על סגירת תיק הוא מוגבל בזמן וצריך להתבצע עד 60 יום ממועד ההודעה על ההחלטה לסגור אותו. הערעור מוגש לגורם אשר החליט לסגור את התיק אך הדבר נידון בסמכות גבוהה יותר. כך, אם ההחלטה לסגור התקבלה על ידי קצין משטרה, הערעור מוגש לו אך הדבר יידון בסמכות שמעליו. כדי שיוגש ערעור על סגירת תיק שיש בו טיעונים בעלי משקל, הדבר צריך להתבסס על ראיות. לשם כך רצוי לעיין בחומרי החקירה ואף לצלם אותם. צילום חומרי החקירה דורש הגשת בקשה בפני עצמה תוך ציון שהדבר נועד למטרת הגשת ערעור ולא למטרה אחרת. מומלץ גם את הבקשה הזאת להגיש בעזרת עורך דין.

מדוע מומלץ שעורך דין יהיה מעורב בעניין סגירת התיק?

ערעור על סגירת תיק אינה פשוטה וכאמור נדרשת הצגת ראיות וחומרים שישנו מבחינת המשטרה את התמונה כך שתהיה הצדקה לפתוח את התציק מחדש ולהמשיך בחקירה. הגשת הטיעונים בעזרת עורך דין היא בפני עצמה עושה על המשטרה רושם רציני יותר מאשר הגשת הערר ע"י המתלונן עצמו. עורך הדין יוכל לטפל בדבר באופן מלא, כולל השגת חומרי החקירה, עיון בהם וצילומם כדי להצביע על נקודות שמצדיקות בדיקה נוספת של העניין. חשוב לבחור עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בהתנהלות מול המשטרה, כולל בפרוצדורה זו.

ערעור על סגירת תיק פלילי

עו"ד שקמה אדרי היא עורכת דין מנוסה ומתמחה בתחומים שונים במשפט הפלילי כמו עבירות צווארון לבן, עבירות מין, המשפט הצבאי ועוד, ויש לה ניסיון גם בליווי בתהליך ערעור על סגירת תיק פלילי. מוזמנים ליצור קשר.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

ערעור על סגירת תיק פלילי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    form-image form-image